Johku uutiskirje 10.6.2020: Toimitusvarmuutta ja yhteistyötä

Järjestelmävika aiheutti merkittäviä häiriöitä


Johkussa havaittiin viime viikon loppupuolella pari häiriötilannetta, jotka viittasivat järjestemävikaan syvemmällä Johkun uumenissa. Vika nosti päätään erityisesti isoissa kuormissa. Maanantaina 8.6. tehtyjen tutkimusten pohjalta teimme päätöksen siirtää Johkun tietokannat Amazon RDS ympäristöön. Tällä tavoin saataisiin paremmat työkalut vian määrittämiseen sekä nostettua samalla Johkun palveluvarmuutta ja suorituskykyä merkittävissä määrin.

 

Tiistaina puolen päivän aikoihin, ennenkuin ehdimme varsinaisesti edes aloittaa valmistelutöitä tulevalle siirrolle, järjestelmävika ponnahti esiin. Tämä yhdistettynä voimallisesti kasvaneisiin käyttäjämääriin eskaloitui nopeasti merkittäviin häiriöihin Johkun käytössä. 

 

Todettuamme vian olevan Johkun tietokantapalvelimella, aloitimme välittömästi nopeutetulla aikataululla tietojen siirtoprosessin Amazon RDS:ään ja vian tarkemman määrittelyn. Koska tilanne oli päällä, kaikki toimenpiteet tapahtuivat hitaasti ja siirto-, vianmääritys- ja korjaustoimenpiteet veivät kaikenkaikkiaan aikaa yhteensä yli 15 tuntia. Tilanne oli lopulta ohi keskiviikkoaamuna noin klo 7.00.

 

Amazon RDS nostaa Johkun palveluvarmuuttaa ja suorituskykyä


Amazon Relational Database Service (Amazon RDS) on pitkälle optimoitu tietokantapalvelu, joka tekee Johkusta aikaisempaa suorituskykyisemmän ja skaalautuvamman. Johku pystyy nyt aiempaa paremmin vastaamaan nopeasti kasvaviin käyttäjämääriin kaikilla rintamilla. RDS vapauttaa samalla resursseja kehitystyöhön, sillä Amazon vastaa tietokantapalvelun optimoinnista. 

 

Amazon RDS:ää käyttävät mm. Airbnb, Expedia ja Netflix, joten olemme Johkun kanssa  hyvässä seurassa. :)

 

Kiitokset kauppiaille kärsivällisyydestä


Nöyrimmät pahoittelumme kaikille kauppiaille aiheutuneesta haitasta. Mikään ei ole ahdistavampaa, kuin tökkivä palvelu silloin kuin pitäisi saada töitä tehtyä. Siitäkin huolimatta, että olemme saaneet tottua pitkin kevättä erilaisiin teknisiin häiriöihin mitä erilaisimmissa tilanteissa etäyhteyksien ja -palaverien tullessa uudeksi normaaliksi. 

 

Erityiset kiitokset niille kauppiaille, joilta tuli oivallisia kehitysehdotuksia mm. vikatilanneviestintäämme. Olemme ottaneet ajatuksista kopin ja tulemme kehittämään Johku näiltä osin eteenpäin. Tavoitteenamme on varmistaa, että jokainen saa tiedon oikea-aikaisesti suoraan Johkusta ilman että tietoa tarvitsee aktiivisesti etsiä. Tällä hetkellä Johkun tilannekuvaa voi seurata omatoimisesti osoitteessa status.johku.fi.


Lue koko uutiskirje (avautuu uuteen ikkunaan)

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin