Päivitystiedote 16.2.2017: Muutoksia käyttökokemukseen, B-to-B-onlinemyynti ja joukko parannuksia

1. Uudistettu tuotteiden luontiprosessi ja hienosäätöjä käyttökokemukseen 

 

Analysoimme jatkuvasti asiakkaiden antamaa palautetta ja pohdimme, miten voimme helpottaa ja parantaa käyttökokemusta. Johkun kaltaisessa teknologiassa käymme jatkuvaa taistelua ominaisuuksien määrän ja käytön helppouden kanssa. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä enemmän kokonaisuutta pitää ymmärtää. Uudet ominaisuudet voivat myös muuttaa käyttöprosesseja, joka voi tehdä jostakin helpompaa ja toisesta taasen hieman vaikeampaa.

 

Tammikuussa julkaistussa päivityksessä uudistimme käyttökokemuksessa seuraavaa:

 

Tuotteen luominen ja muokkaaminen

  • Tuotteen luominen alkaa tuotteen tyypin valinnasta. Tuotetyyppejä toimme valittavaksi useita hotellihuoneista ja mökeistä vaikkapa lippuihin. Myös tuotteen nimi kysytään tässä vaiheessa. 
  • Perustiedot välilehdellä on tuotteennimi, lyhytkuvaus ja yleiskuvaus 
  • Uusi lisätiedot välilehti sisältää tuotetyypille ominaiset luokittelutiedot. 
  • Hinnoittelu välilehdellä luodaan hintarivejä. Hinnan määritystä ja ehtojen luontia on selkeytetty. 
  • Uusi Saatavuus-välilehti sisältää kaiken tuotteen saatavuuteen liittyvän määrittämisen. Täällä on myös tuotteeseen liittyvien resurssien hallinta määrineen ja kapasiteetteineen. 
  • Linkitykset välilehdellä määritellään muita tuotteita kiinnittyväksi tuotteeseen (esim. majoitus+aaminen). Resurssit on poistettu. 
  • Kuvat- ja viestit -välilehdet pysyivät ennallaan. 
  • Myyntikanavat välilehdellä on nykyisellään kaikki kanavat sekä upotuskoodit. Myyntikanavien yhteydessä ei enää kysytä tuotteeseen liittyviä tietoja. Jakaminen terminä on poistunut.  

Yleisiä muutoksia

  • Tallentaminen ei enää siirrä käyttäjää listausnäkymiin automaattisesti. Tämä nopeuttaa ja helpottaa tuotteiden muokkaamista. Lisäksi kieleversioiden muokkaaminen on merkittävästi kätevämpää, kun listaukseen ei enää palata. 
  • Jaetut resurssit ovat poistuneet käytöstä (uusi ristiinmyynti on korvannut tämän) 
  • Arvonlisäverokantojen muokkaaminen on siirretty asetuksiin. Tuotteissa on vain alv-kannan valinta. 
  • Varaustenhallintaan on tuotu listaukseen esille varaukseen liittyvät resurssit sekä varaukseen kiinnitetyt lisätiedot. Tämä virtaviivaistaa varauksiin liittyvää hallintaa. 

2. Avoin tilaus uudeksi tilaustavaksi verkkokauppaan (b-to-b-tilaukset, ryhmät)

 

Ennen joulua julkaistussa päivityksessä Johkun ylläpitoon tuli Luo uusi tilaus ja Luo uusi lasku. Kun uusi tätä kautta luodaan uusi tilaus, syntyy ns. avoin tilaus, joka tulee käsitellä. Nyt tarvittaessa tämä sama tilaus voi syntyä myös ulkoisen kauppapaikan kautta. Tämän mahdollistaa sellaisen kauppapaikan toteuttamisen, jossa esim. sihteeri valitsee ostoskoriin tiloja ja ohjelmaa ja tilaa ne lopuksi avoimena tilauksena. Tilaus tulee kauppiaalle tilaustenhallintaan jatkokäsiteltäväksi.

 

Ominaisuuden saa käyttöön Johkun asetuksista kohdasta maksaminen. Avoin tilaus löytyy maksutapojen joukosta.

 

Tähän prosessiin kun liittää mukaan vielä Trust laskutuspalvelun (automaattinen maksuvalvonta), on prosessi äärimmäisen nopea ja virtaviivainen eikä kauppiaalle jää manuaalista hallittavaa juuri lainkaan.

 

3. Ennakkoiden erittelyt

 

Johku tukee ennakoiden käsittelyä. Ennakot on ilmoitettu myyntiraportissa omana osionaan. Toimme tämän rinnalle myös ennakot raakana tositeaineistona, jonka avulla on helppo tarkistaa myyntiraportilla olevat ennakot tositetarkkuudella.

 

4. Ylläpidon käyttöliittymä on käännetty ruotsiksi

 

Ylläpidon käyttöliittymä on nyt suomen ja englannin lisäksi käännetty myös ruotsiksi.

 

5. Tilaukseen voi lisätä nyt esim Postin seurantakoodin

 

Pieni, mutta tärkeä lisäys. Mikäli myyt paljon postilla tai vastaavalla toimitettavia tuotteita, on tärkeää lähettää asiakkaalle tiedot seurantakoodista, jolla tämä voi seurata lähetyksensä liikkumista. Tämä on merkittävä osa hyvää asiakaspalvelua.

 

Saat hyödynnettyä tämän seuraavasti:

Määritä toimitettavalle tuotteelle tuoteviesti,joka lähtee käsittelyn yhteydessä. Kirjoita viestin sisältö niin, että asiakas tietää tuotteen olevan liikkeessä. Saat seurantakoodin lisätyä viestiin käyttämällä {trackingcode} tagia.

 

6. Päätuotteen hintaan sisältyvät tuotteet voi nyt määritellä tarkemmin 

 

Päätuotteen hintaan voidaan sisällyttää toisia tuotteita. Tyypillisin esimerkki on majoitus, jonka hintaan sisältyy aamiainen. Tässä majoitus on päätuote 10% alv-kannalla ja aamiainen päätuotteeseen sisältyvä 14% alv-kannalla. Johku laskee näistä esim. alv-erittelyt automaattisesti tositteelle. Tähän toiminnallisuuteen on tuotu nyt enemmän mahdollisuuksia. Sisältyvän tuoteen määrä voidaan nyt sitä päätuotteen vuorokausien lukumäärään, osallistujien lukumäärään tai resurssien lukumäärään.

 

7. Tuotteen arkistointi

 

Kun kaupan tuotemäärät alkavat olemaan suuria, on tärkeää kiinnittää huomiota tuotteiden hallintaan. Usein tulee vastaan tulee tilanteita, jossa tuote on poistunut toistaiseksi tarjonnasta, mutta on mahdollista että se palaa joskus tulevaisuudessa takaisin. Tätä varten tuotteita on nyt mahdollista arkistoida, tällöin tuote sisältöinen säilyy, mutta se poistuu aktiivisesta käytöstä. Arkistoidun tuotteen voi palauttaa takaisin kauppaan, mikäli tarve tähän ilmenee.

 

10. Kehittäjille muutamia muutoksia API:iin

 

Kehittäjiä silmällä pitäen olemme tuoneet seuraavaa:

  • upotuskoodiin voi esivalita päivämäärät ja henkilömäärät
  • julkisen puolen kieliversioita on muutama lisää
  • prices-rajapinta tukee osallistujamäärän ja resurssien määrän valintaa (sillä voi hakea erikseen jonkun tuotteen hintoja halutulle päivälle)

 

11. Yleisiä parannuksia ja muutoksia 


Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi pellin alla on luonnollisesti jälleen tapahtunut lukuisia pienempiä sekä vähän isompiakin säätöjä.

 

 

Kaikkiin päivityksiin liittyy aina mahdollisuus sellaisten bugien esiintymiseen, joita ei ole testauksissa havaittu. Näistä kannattaa laittaa heti viestiä Johku-tuen kautta osoitteessa support.johku.com.

 

Tarkempia tietoja päivityksestä antaa:

 

Sami Hänninen

+358 40 721 7717

sami@johku.com

 

 

JOHKU - Matkailun edelläkävijöille


Haluamme tehdä matkailuyrittämisestä niin helppoa, että et edes huomaa tekeväsi sitä. Meille tämä tarkoittaa sitä, että matkailija ja yrittäjä löytävät toisensa mahdollisimman helposti parhaimmillaan useiden eri kanavien kautta ja he pystyvät hoitamaan asioinnin täysin sähköisesti alusta loppuun saakka ilmaan mitään koukeroita säästäen molempien osapuolten aikaa ja rahaa. Haluamme myös että se aika, joka aikaisemmin on käytetty teknologian kanssa painimiseen ja vaivalloisiin manuaalikirjauksiin, käytetään tulevaisuudessa asiakkaan mieleenpainuvan kokemuksen rakentamiseen.

Ja kun ostamisesta ja asiakaspalvelusta on saatu vaivatonta, haluamme vielä huolehtia siitä että matkailuyrittäjällä on kaikki tieto helposti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Selkeä kuva siitä, miten yrityksellä menee, helpottaa ja kannustaa viemään asioita positiivisella vireellä eteenpäin.


Johku on samalla myös Gofinland.fi:n, Retkipaikan ja Maksukaistan strateginen kumppani. Gofinland on Alma Mediapartners Oy:n ylläpitämä valtakunnallinen Suomi-matkailun palvelu jolla tavoitat helposti suuret kohderyhmät. Palvelua kehitetään vahvasti ulkomaalaiset Suomeen suuntaavat matkailijat huomioiden, kuitenkaan kotimaanmatkailua unohtamatta. Retkipaikka on Suomen suosituin outdoor- ja luontomatkailublogi ja uuden aikakauden media. Maksukaista on Paybyway Oy:n nopeasti kasvava palvelu, joka tarjoaa Johkun käyttäjille maksukortti- ja verkkopankkimaksut Suomen kilpailukykyisimpään hintaan. Maksukaista on osa Bamboraa.


Lisätietoja Johkusta löytyy osoitteesta johku.com


Avoimen tilauksen otsikkon ja selitteen voi kauppias tuunata haluamaansa muotoon. Avoin tilaus on tilaamisen yksi muoto, jossa asiakas ei maksa vaan indikoi vain halun tilata korinsa tuotteet.


Olet oikeassa, että tuotteen sisältöihin avoimesta tilaamisesta puhuminen voi joissakin tapauksissa tuntua kämpelöltä. Toisaalta, on vaikea saada asiaa komminikoitua automaattisestikaan, sillä tilausmuoto on käytössä koko palvelun kattavasti sen lisäksi että tarjoamme kauppiaalle täyden otsikoiden ja selitteiden räätälöintimahdollisuuden. Tällöin emme voi oikein järkevästi toteuttaa prosessiin mitään lukittua puhuttelua.'


Tulemme varmasti myös tulevaisuudessa kehittämään tätä pitemmälle. Olemme pohtineet esim. tuotetyyppiä, jolla ei ole ollenkaan hintaa tms. ja se olisi mahdollista tilata vain käyttäen avointa tilausprosessia. Tällöin olisi mahdollista tunnistaa ostoskorista tällaiset tuotteet ja poistaa esim. maksutavat automaattisesti pois käytöstä, jolloin prosessi olisi varsin sulavalinjainen.

Tuo avoin tilaus on hieno homma, mutta kekkaako asiakas tuon mahdollisuuden? 

Valittavissa näkyy vasta yhteenvetovaiheessa Laskutus, jota näppäämällä näkyy idean sisältö. 


Tuntuu hieman kömpelöltä lisätä oman tuotteen esittelyyn tekstiä tuosta  mahdollisuudesta.

Sillä olisi paljon merkitystä itsellä yritysryhmien myymisessä, koska asiakas voisi valita päivän, ajan ja sisältöäkin verkkokaupassa. 

Voisiko nimi olla lisätarjous,  tarjouspyyntö, avoin tilaus

Käyttäjätunnus tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin